Szybko, coraz szybciej

webini logo

#przyspieszenieplatformyeCommerce

22.02.2021

“Stoi na stacji lokomotywa, ciężka, ogromna i pot z niej spływa…”

Za kilka miesięcy a dokładnie w maju, Google szykuje nam aktualizację algorytmu Page Experience a co za tym idzie, wprowadzenie Core Web Vitals (CWV), który będzie koncentrować się na pomiarze sposobu, w jaki użytkownicy odczuwają wydajność stron internetowych.

Ale czy w związku z tym nasze/wasze serwisy staną się niczym lokomotywa Tuwima?

Przyjrzyjmy się nowemu CWV oraz liście pozostałych czynników, które zostaną uwzględnione w algorytmie rankingu Google i są nazywane „wskaźnikami jakości strony”:

  • Przyjazność dla urządzeń mobilnych
  • Bezpieczne przeglądanie
  • Zabezpieczenia Https
  • Brak uciążliwych reklam pełnoekranowych
  • LCP – Largest Contentful Paint
  • FID – First Input Delay
  • CLS – Cumulative Layout Shift

Przyjazność dla urządzeń mobilnych dość mocno kuleje wśród serwisów czy platform B2B/B2C – można to chociażby  zobaczyć w niedawno opublikowanym przez nas raporcie Nikt nie lubi wolnych e-commerce’ów.Widać w nim doskonale, że wyniki wydajności urządzeń mobilnych są średnio dwukrotnie niższe od wydajności na desktopach. Dlatego to ostatni dzwonek dla tych którzy chcieliby uciec konkurencji lub dla tych którzy by chcieli ją dogonić.

Prędkość działania

Prędkość ładowania serwisu jest kluczowym elementem doświadczenia użytkownika. Im dłużej czeka on na pojawienie się treści na platformie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że opuści serwis zanim zapozna się z informacjami, które chcemy mu przekazać, nie mówiąc o przekonwertowaniu w klienta.

poniżej 0,2 sekundy
wczytują się podstrony zoptymalizowanych przez nas platform

Prędkość działania

Prędkość ładowania serwisu jest kluczowym elementem doświadczenia użytkownika. Im dłużej czeka on na pojawienie się treści na platformie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że opuści serwis zanim zapozna się z informacjami, które chcemy mu przekazać, nie mówiąc o przekonwertowaniu w klienta.

Więcej o usłudze
poniżej 0,2 sekundy
wczytują się podstrony zoptymalizowanych przez nas platform

Bezpieczne przeglądanie to sześć różnych problemów bezpieczeństwa, które brane są pod uwagę: złośliwe oprogramowanie, zwodnicze strony, szkodliwe pliki do pobrania i rzadkie pliki do pobrania. Dlatego tak ważne będzie posiadanie protokołu HTTPS i nie możemy zapomnieć o uciążliwych reklam pełnoekranowych, które Google ciągle ma na oku, by pomóc użytkownikom w łatwym dostępie do treści na urządzeniach mobilnych.

FID, LCP oraz CLS to mierniki, które są określane mianem nowego  Core Web Vitals, jednak z nimi mamy  do czynienia już i obecnie, gdyż są ujęte wśród 4 wskaźników badających wydajność serwisu/strony w PSI:

  • FCP – mierzy, kiedy przeglądarka wyrenderuje pierwszy bit treści, dostarczając użytkownikowi pierwszą informację zwrotną, mówiącą mu, czy strona faktycznie się ładuje.
  • FID – mierzy opóźnienie w przetwarzaniu zdarzeń dyskretnych (np. Kliknięcie przycisku) w celu uchwycenia pierwszego wrażenia użytkownika na temat interaktywności i szybkości reakcji witryny.
  • LCP – mierzy szybkość, z jaką główna część treści w części strony widocznej na ekranie jest gotowa do interakcji z odwiedzającym witrynę.
  • CLS – mierzy sumę wszystkich nieoczekiwanych zmian układu, które mają miejsce podczas wczytywania strony. – to kluczowy wskaźnik w nowym zestawie „Core Web Vitals” firmy Google.

W przyszłości wskaźniki te będą ewoluować a obecnie koncentrują się na trzech aspektach doświadczenia użytkownika – ładowaniu , interaktywności i stabilności wizualnej.

Dla każdego z powyższych wskaźników, aby upewnić się, że osiągany jest cel zalecany dla większości użytkowników, dobrym progiem do pomiaru jest 75. percentyl wczytywania stron, podzielony na urządzenia mobilne i stacjonarne.

Narzędzia oceniające zgodność z Core Web Vitals powinny uwzględniać pozytywną ocenę strony, jeśli spełnia ona zalecane cele na poziomie 75. percentyla dla wszystkich trzech powyższych wskaźników.

Czy łatwo sprawić by wyniki poszły w górę?

Wszystko zależy od doświadczenia zespołu jaki posiadamy, tudzież współpracujemy, bo…

“…choćby przyszło tysiąc atletów
I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się wytężał,
To nie udźwigną, taki to ciężar.”

Prawda jest taka, że samo przyśpieszenie nie jest jakimś rocket science i mamy dość dużo informacji i narzędzi w sieci, które nam pomogą w boju. Jednak czasami warto się wesprzeć na doświadczonym zespole, który bezpośrednio dokona zmian albo przygotuje audyt przyśpieszenia, który pozwoli naszym programistom na szybkie usprawnienie witryny.

Co zatem oznacza aktualizacja algorytmu dla konwersji i przychodów?

Jeśli obecnie nie spełniasz wcześniej wspomnianych kryteriów dobrego wrażenia strony, to już szkodzi konwersjom w witrynie i przychodom. Istnieje wiele  badań na ten temat przeprowadzonych  przez Google i  badania branżowe  z innych miejsc, które wskazują na korelację między pozytywnym doświadczeniem użytkownika a konwersjami.

  • Strony, które ładowały się w 2,4 sekundy, miały współczynnik konwersji 1,9%
  • Po 3,3 sekundy współczynnik konwersji wyniósł 1,5%
  • Po 4,2 sekundy współczynnik konwersji był mniejszy niż 1%
  • Przy ponad 5,7 sekundy współczynnik konwersji wyniósł 0,6%
  • Dłuższe czasy ładowania strony mają  poważny wpływ na współczynniki odrzuceń. Na przykład:
    • Jeśli czas ładowania strony wydłuży się z 1 sekundy do 3 sekund, współczynnik odrzuceń wzrośnie o 32%
    • Jeśli czas ładowania strony wydłuży się z 1 do 6 sekund, współczynnik odrzuceń wzrośnie o 106%
    • W odniesieniu do relacji między pierwszą treścią farby a przychodem: 
    • Na urządzeniach mobilnych, na sesję, użytkownicy, którzy doświadczyli krótkich czasów renderowania, przynoszą 75% większe przychody niż średnia i 327% większe przychody niż wolne.
    • Na komputerach na sesję użytkownicy, którzy doświadczyli krótkich czasów renderowania, przynoszą o 212% wyższe przychody niż przeciętnie i 572% wyższe przychody niż powolne ( studium przypadku ALDO ).

Podsumowując

Szybkość ładowania się strony jest ważna ale nie zmienia to faktu, że nadal będziesz musiał zadbać o inne czynniki rankingowe. Jeśli jednak nie myślisz o wrażeniach użytkownika w kwestii wydajności strony, to po prostu nie zapewnisz odbiorcom najwyższej wartości, a Twoje rankingi w wyszukiwarce Google będą to odzwierciedlać.

Jednak wierzę i życzę wszystkim, by ich serwisy i platformy pomknęły do przodu, jak ta lokomotywa Tuwima

“I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,
Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,
I koła turkocą, i puka, i stuka to:
Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!…”