Określenie „FinTech” coraz częściej przewija się w bliskim sąsiedztwie bankowości, finansów, ale też nowych technologii. To bardzo dobre skojarzenie.
Co to jest FinTech? Jest połączeniem finansów i technologii (ang. financial technology). W uproszczeniu FinTech to technologiczne lub finansowe innowacje, których efektem są nowe aplikacje, modele biznesowe i procesy, z których na co dzień korzystają banki, ale też start-upy i przedsiębiorstwa. Co wchodzi w skład sektora FinTech i z jakimi jego elementami mamy styczność każdego dnia?
FinTech – co to znaczy?
Sektor FinTech obejmuje wszystkie podmioty, które działają w oparciu o technologie informacyjne, jednocześnie mając styczność z finansami. Do fintechów zaliczymy nowoczesne banki, przedsiębiorstwa i start-upy udostępniające produkty finansowe. W branży znajdują się porównywarki finansowe, internetowe kantory, systemy oferujące płatności online czy aplikacje optymalizujące domowy budżet.
Rozwiązania FinTech, z których korzystamy na co dzień
E-bankowość
Często pierwsza odpowiedź na pytanie „Co to jest FinTech” to: e-bankowość. W tym obszarze znajdziemy platformy online banków i ubezpieczenia dostępne online. Możemy do nich zaliczyć m.in. porównywarki ubezpieczeń czy serwis iPKO.
Nowoczesna bankowość
Zbliżoną, ale nieco inną grupą są nowoczesne, w pełni internetowe banki. Nie posiadają stacjonarnych siedzib, co często zmniejsza koszty korzystania z ich usług. Do sztandarowych przykładów należy Revolut i niemiecki bank N26.
Płatności online
Idealnym przykładem fintechu są platformy płatnicze online. To między innymi popularny w Polsce BLIK, ale też PayU, Tpay i PayPal.
Internetowe kantory
Do fintechów zaliczymy też wszelkie kantory umożliwiające internetową wymianę walut. Na polskim rynku prym wiodą Cinkciarz, Walutomat i DobryKantor.
Rozwiązania komunikacyjne wykorzystujące płatności online
FinTech to nie tylko produkty stricte finansowe. Do tego obszaru zaliczymy też usługi, z których możemy korzystać offline, jednak płatności są przeprowadzane z wykorzystaniem platformy lub aplikacji. W tym sektorze znajdują się m.in. Uber, Bolt, FreeNow, My Taxi.
Pożyczki online i porównywarki pożyczek
Dostępne online pożyczki i porównywarki takich ofert to kolejny pion FinTech. Na polskim rynku są to m.in. Vivus i Wonga.
Pożyczki społecznościowe
Pożyczki peer-to-peer, nazywane też pożyczkami społecznościowymi, to transakcje zawierane między osobami fizycznymi, z pominięciem banków i innych instytucji. Umożliwiają je serwisy internetowe zaliczane do fintechów, takie jak CapitalClub, Finansowo, Kokos.
Porównywarki internetowe, serwisy aukcyjne
FinTech to też szereg rozwiązań umożliwiających porównywanie cen online (Ceneo, Skąpiec, Rankomat) i sprzedawanie/kupowanie na serwisach aukcyjnych (Allegro, eBay).
Aplikacje
Wreszcie do FinTechów zaliczymy również całą bazę aplikacji umożliwiających optymalizację domowego budżetu, a także zbierających czy umożliwiających mobilne płatności. Do popularnych należą: Apple i Android Pay, Kontomierz, Wallet.
FinTech w praktyce
Wiele produktów, których używasz, z pewnością można zaliczyć do grona fintechów. W Polsce z tego typu rozwiązań korzysta już 25 milionów użytkowników. Istotą fintechów jest nowe, innowacyjne podejście do operowania produktami finansowymi, ale też komunikacją. W odróżnieniu od banków sprzed 10 czy 20 lat, produkty FinTech odchodzą od sztywnych procedur i gąszczu papierologii. Najczęściej do gromadzenia danych wykorzystują rozwiązania chmurowe, dzięki czemu dostęp do informacji jest szybki i stosunkowo niedrogi. Wiedzę o naszych finansach operowanych przez produkt FinTech mamy dostępną w ułamku sekundy, 24/7.
Bank a FinTech
Co to jest FinTech już wiemy, lecz czy może być on jednocześnie bankiem? Nowoczesne banki bywają mylone z produktami FinTech, choć w rzeczywistości mało który z nich zaliczymy do tej kategorii. Banki, jako ogromne instytucje ze znacznym kapitałem, już na pierwszy rzut oka różnią się od fintechów.
Przede wszystkim produkty FinTech odznaczają się większą elastycznością – szybko dostosowują się do zmian, nie potrzebują wiele czasu na stworzenie nowych funkcjonalności. Ich rozwiązania są łatwiej dostępne, zarówno jeśli chodzi o wymagania czasowe, jak i formalne. W końcu, są one wygodne – zapewniają dostęp przez aplikację, bez konieczności wizyt w oddziale i wypełniania wniosków.
Czy banki postrzegają branżę FinTech jako zagrożenie? Na pewno w wielu aspektach tak. Jako ogromne instytucje często nie mogą pozwolić sobie na wyjście bezpośrednio do klienta w taki sposób, w jaki robią to finteki. Ta rywalizacja zmusza jednak banki do rozwoju, czego beneficjentami są sami klienci, otrzymując coraz wygodniejsze aplikacje mobilne czy jeszcze lepsze zabezpieczenia swoich danych.