10 niewygodnych pytań do CTO firmy posiadającej platformę internetową

webini logo

Webini

#dlugtechnologiczny #migracjafunkcjonalnosci

Jeśli jesteś CTO firmy, której głównym trzonem działalności jest platforma internetowa, zapewne pojęcie długu technologicznego nie jest Ci obce. Zaciąganie długu jest nieodłączną częścią rozwoju, a prawidłowe zarządzanie “pożyczką” może przyczynić się do dobrego zwrotu z inwestycji.

Może się zdarzyć jednak, że stracisz nad długiem kontrolę. Zespół deweloperów będzie poświęcał coraz więcej czasu na implementację nowych funkcjonalności. Dokonanie jednej zmiany będzie łączyło się z wystąpieniem błędów w kilku innych miejscach. Rozwój systemu będzie coraz trudniejszy lub coraz mniej opłacalny.

Jako CTO firmy, której głównym trzonem działalności jest platforma internetowa, nie powinieneś dopuścić do sytuacji, gdy technologia powstrzymuje rozwój biznesu. Jeśli zauważasz problemy związane z funkcjonowaniem lub rozwijaniem systemu, koniecznie odpowiedz sobie na 10 istotnych pytań, które przygotowaliśmy. Pomogą Ci one zrozumieć i ocenić sytuację, w której znajduje się wasza platforma internetowa.

1. Czy wiesz, co spędza sen z powiek CEO Twojej firmy?

Jeśli Ty zauważasz, że rozwój platformy jest uciążliwy, wiedz, że zauważa to cała firma. A szczególnie CEO, któremu zależy na rozwoju przedsiębiorstwa, nawiązywaniu współpracy z kolejnymi partnerami biznesowymi i zdobywaniu nowych klientów.

Problemy z systemem (występowanie błędów, trudności w rozbudowie) skutkują spadkiem sprzedaży, obniżeniem poziomu zadowolenia użytkowników czy nawet rozwiązaniem kontraktów. Nawet jeśli dług technologiczny nie ma przełożenia na finanse firmy teraz, bardzo prawdopodobne, że będzie miał w przyszłości.

2. Ile kosztowało was stworzenie platformy?

Ten koszt zapewne jest Ci znany. Wiedza, jaki budżet przeznaczyliście na budowę platformy – od chwili rozpoczęcia pierwszych prac analitycznych czy deweloperskich aż do momentu uruchomienia produkcyjnego, będzie Ci potrzebna do oceny wysokości kosztów utrzymania systemu.

3. Jaki jest miesięczny koszt utrzymania wewnętrznego działu i outsourcingu IT?

Oszacowanie, jaką kwotę przeznaczasz na cały pion IT (wewnętrzny zespół oraz ewentualnie zewnętrznego usługodawcę) nie jest trudny. Ile osób pracuje w dziale? Jaką stawkę miesięczną ma każdy deweloper? Jakie są koszty dodatkowe – na przykład sprzęt, programy, Internet? Jaką kwotę przeznaczasz miesięcznie na usługi software house’u? Zsumuj te liczby.

4. Ile miesięcznie Twoja firma wydaje na utrzymanie platformy?

Przeanalizuj, jak rozłożone są siły w pionie IT. Zwróć uwagę, ile osób spośród Twojego zespołu oraz software house’u pracuje nad utrzymaniem platformy. Ilu specjalistów czuwa nad bieżącymi kwestiami związanymi z prawidłowym funkcjonowaniem systemu – rozwiązywaniem problemów, obsługą zgłoszeń klienckich, aktualizacją oprogramowania. Znasz stawki swoich pracowników i usługodawców – wyliczysz na tej podstawie, ile pieniędzy kosztuje Twoją firmę utrzymanie platformy.

Rocznie wynosi to więcej niż 20% kwoty budowy platformy? To bardzo zły wynik, który świadczy o kiepskiej kondycji systemu. Powinieneś mieć świadomość, że wraz z dalszym, utrudnionym rozwojem, koszty utrzymania będą jedynie wzrastać.

5. Ile zgłoszeń wynika ze źle funkcjonującego systemu?

Warto, żebyś zapoznał się z zadaniami, jakie na co dzień realizuje Twój zespół maintenance (zespół utrzymania). Możesz zrobić miesięczne podsumowanie. Spójrz krytycznie na listę zgłoszeń. Na pewno znajdziesz wśród nich takie, które są wynikiem źle funkcjonującego systemu. Zwróć uwagę – z powodu źle funkcjonującego systemu Twoi pracownicy, zamiast poświęcać czas na wdrażanie nowych funkcjonalności, tracą go na rozwiązywanie miałkich błędów.

Jakość technologiczna

Dobrze zaprojektowana i wdrożona platforma potrafi służyć latami, podczas gdy ta wykonana małym nakładem prac czy bez zachowania zasad jakości może co chwilę sprawiać problemy. Podniesienie poziomu jakości niweluje dług technologiczny oraz pozwala przyspieszyć rozwój aplikacji przy jednoczesnym zmniejszeniu jej kosztów utrzymania.

Więcej o usłudze
pełna zgodność z S.O.L.I.D.
została wprowadzona przez nasz sofware house jako jeden z pierwszych w Polsce w kwestii tworzenia platform internetowych

6. Jaki budżet miesięcznie przeznaczacie na rozwój platformy?

Wiesz, ile osób pracuje nad platformą firmy i z jakimi kosztami się to łączy. Przeanalizuj, ilu specjalistów realizuje projekty rozwojowe – tworzy i wdraża nowe funkcjonalności lub ulepsza istniejące. 

Rozwój platformy kosztuje Twoją firmę tyle samo lub niewiele więcej, co utrzymanie? Jeśli tak, to oznacza, że stawiacie biznes na bardzo chwiejnych fundamentach. Inwestowanie w rozwój, gdy większość pracowników walczy o stabilność systemu, jest działaniem, które – prędzej czy później – doprowadzi do katastrofy.

7. Czy Twój zespół realizuje zadania w ustalonym terminie z zachowaniem odpowiedniej jakości?

Przyjrzyj się estymacjom. Czy nie masz wrażenia, że Twojemu zespołowi dużo czasu zajmuje realizacja nawet drobnych zadań? Czy specjaliści mają problem z dotrzymywaniem terminów? To może nie być wina niekompetentnych deweloperów, a splątania systemu. Im większy dług technologiczny, tym dłużej trwa implementacja nowych elementów. A im dłużej trwa implementacja, tym więcej klientów tracicie i tym bardziej dajecie się przeganiać konkurencji.

8. Prędkość czy jakość wdrożenia? Czym się kierowaliście podczas tworzenia kodu źródłowego?

Zwłaszcza w początkowej fazie rozwoju platformy dużo większą wagę przykłada się do prędkości wdrożenia, przymykając trochę oko na jakość. I to jest w porządku, o ile później nadrabia się zaległości. 

Jeśli w przypadku Twojej firmy za wszelką cenę postawiliście na szybkość rozwoju zamiast na stabilność i nie przeznaczyliście czasu na porządkowanie już zapisanych linii kodu, zapewne właśnie ponosicie tragiczne konsekwencje swoich decyzji.

9. Jak wyglądałaby platforma Twojej firmy teraz, gdybyście od początku zadbali o jakość kodu?

Pomyśl, ile nowych funkcjonalności mogłoby być dostępnych na platformie. Jakie technologie moglibyście wdrażać. O ile szybciej i sprawniej przebiegałaby implementacja nowych rozwiązań. I ile osób mogłoby być zaangażowanych w rozwój platformy w budżecie, który obecnie przeznaczacie na utrzymanie systemu…

10. Czy rozwijacie się na tyle szybko, by być konkurencyjnymi?

Zapewne docierają do Ciebie informacje, jak rozwijają się konkurencyjne firmy. Jakie technologie wdrażają, jakie uruchamiają nowe funkcjonalności, jakie sukcesy odnoszą. 

Prowadzenie biznesu jest jak wyścig. Ci, którzy biegną za wolno lub się potykają, przegrywają. Kiedy Ty zmagasz się z mozolnym dodawaniem nowych funkcjonalności oraz błędami na platformie, Twoja konkurencja wyprzedza Cię… i zabiera Twoich klientów.

Zadaj sobie pytanie: czy Wasze rozwiązanie jest atrakcyjne dla odbiorców? Czy mogą oni liczyć na nowe funkcje i rozszerzenia? Jeśli nie, najpewniej zwrócą się w stronę konkurencji, która może im zaproponować bogatsze, nieustannie rozwijane rozwiązanie.

Migracja funkcjonalności

Nie wszystkie platformy zostały zbudowane bądź rozwijane w prawidłowy sposób. Zaciąganie zbyt dużego długu technologicznego, praca na przestarzałych technologiach czy nieprzemyślane zmiany kierunku mogą sprawić, że dalszy rozwój serwisu będzie utrudniony lub wręcz niemożliwy.

Więcej o usłudze
8 platform
funkcjonujących produkcyjnie, przeniesionych na nową wersję przez nasz zespół

Pora przyjrzeć się odpowiedziom

Nie każdy CTO ma w sobie tyle odwagi, by przyjrzeć się kosztom, jakie topi w splątanym systemie. Ta wiedza jednak jest niezbędna, by podjąć właściwą decyzję – o zreperowaniu jakości technologicznej lub przeniesieniu funkcjonalności na nową wersję platformy. By wiedzieć, jak bardzo platforma ciągnie biznes w dół, musisz znać kwotę, którą przeznaczacie na utrzymanie systemu. Pamiętaj, że utrzymanie dobrze zaprojektowanej i prawidłowo zarządzanej platformy kosztuje firmę rocznie nie więcej jak 20% kosztu budowy. Przekroczenie tej kwoty powinno zapalić każdemu CTO czerwoną lampkę.